Enlaces

Disseny web i creació botigues online
Empresa professional de disseny i creació web web a mida i especialmemt de la creació i el desenvolupament de botigues online amb el CMS Prestashop. També connectors per a qualsevol ERP, en especial SAP bussiness one per a Prestashop o magento.

dijous, 7 de novembre del 2013

Metodologia i desenvolupament de projectes en xarxa - PAC1

En aquesta primera PAC es tractava de definir un Brifing (com si fossin una empresa multimèdia) a partir d'un encàrrec d'una empresa imaginaria de nove rebosteria que ens demana uns requisits concrets. SoSweet.

Enunciat:

Objectius/requeriments

  • Difondre les dades de les botigues
  • Explicar les diferències entre pastisseries convencionals i la nova rebosteria
  • Mostrar el productes (pastissos) i fases elaboració
  • Agenda de tallers elaboració pastissos
  • Incloure cercador de productes. Aplicació on es puguin escollir ingredients d'una llista de productes
  • Presència a les xarxes socials
  • Possibilitat de comprar productes i formes d'enviament

El Brifing

Objectius i missatges

Objectiu primaris i secundaris del producte

L’objectiu primari del producte és donar-se a conèixer i també diferenciar-se envers els productes més habituals de la competència presents en el mercat, fent notar la diferencia del nostre producte (nova rebosteria artesanal i d’alta qualitat) per així justificar uns preus més elevats.
L’objectiu secundari del producte serà crear una “tendència” favorable envers el públic general per la consumició i elaboració d’aquest tipus de producte: “la rebosteria artesanal”.

 

Objectius primaris i secundaris del client

L’objectiu primari del client serà donar-se a conèixer (productes i botigues) com a primer objectiu lògic de l’objectiu final que és vendre els productes.
Al ser un producte nou primer ens hauran de conèixer tan a nosaltres com al producte, per finalment poder acomplir l’objectiu primari principal que és vendre.
Com objectiu secundari però no menys important serà “fidelitzar” els clients i aconseguir-ne de nous mitjançant la creació d’una tendència favorable en el mercat al gust de consumir aquest tipus nou de producte.

 

Públic objectiu

Per determinar el nostre públic objectiu (target) ens centrarem en dues preguntes bàsiques.

  • Quines persones es poden beneficiar més del nostre producte?
  • Quines persones seran les més receptives al nostre producte?

Sota aquestes dues preguntes podem determinar que el nostre target específic (que no vol dir que
ni pugui haver un altre també d’interessat).


Definifició:
És un públic urbà de mitjana edat (entre 30-45 anys) amb una renda mitja-alta, nivell d’estudis mitjà-alt, procedència geogràfica europea i amb interès per temes ecològics i també nivell mitjà-alt en l’us de noves tecnologies.

 
Justifificació públic objectiu:
El fet de triar un públic objectiu comprès entre la franja de 30-45 anys ve donat pel propi tipus de
producte (rebosteria artesanal), i el mitjà per on pretenem difondre i propagar el nostre producte (Internet). Aquest és un producte “caprici”, per gourmets i amb interès per les coses naturals. Per exemple el públic adolescent prefereix la rebosteria industrial, per un tema econòmic i de comoditat (normalment comprats en grans superfícies o en màquines expenedores). El públic més adult de 45 anys, per exemple les mestresses de casa ja jubilades o a punt de jubilar-se, ja tenen les seves pròpies receptes tradicionals i normalment ja elaboren elles mateixes o compren els pastissos per les celebracions a les seves pastisseries habituals. No fan un ús d’internet tan freqüentment com el nostre públic objectiu (compres online bàsicament) i no seran tan receptius als canvis.
Per contra el nostre públic objectiu entre 30-45 anys tot i que no tenen molt de temps per elevorar i consumir entre setmana, si pot ser una bona opció de donar-se un caprici els caps de setmana (o en celebracions especials: aniversaris, festes d’empresa,..), com també una bona opció d’entreteniment alhora d’elaborar pastissos artesanals els caps de setmana en família.
Donat que les pastisseries es troben a Barcelona, el públic objectiu serà un consumidor urbà i amb una capacitat econòmica suficient per poder donar per ben invertit el sobrecost que suposen els nostres productes exclusius.
Consumirà majoritariament els nostres productes els caps de setmana, però també en aniversaris, celebracions especials, festes i dinars d’empresa,.. i les comandes tan seran online com a les botigues, tot i que en un principi es preveu que seran majoritariament presencials. (quan un client té l’opció de comprar per les dues vies prefereix primer coneixer en persona). En aquest punt cal dir que les botigues seran un bon aparador per promocionar el comerç online que a mitjà i llarg plaç ha de ser el que acapari una gran part de les comandes, per les facilitats que ens aporta aquest mitjà per la gestió de vendes, stock, facturació,..així com la capacitat que ens ofereix aquesta tecnologia com a canal d’expansió del negoci, que en les botigues presencials no tenim si no obrim noves botigues.

Continguts

Formats proposats pel projecte

Bàsicament proposo la creació d’una web amb “layout responsive” (adaptat a dispositius mòbils).
El format web ens permetrà bàsicament complir amb tots els objectius: donar-nos a conèixer, venda online, reserva de places per a cursos, mostrar el catàleg de receptes i les fitxes d’elaboració, videotutorials d’elaboració de pastissos i interacció amb els usuaris i possibles clients.
Paral·lelament també proposem la creació de 3 canals a xarxes socials per interactuar més amb els usuaris: Facebook, Twitter i Youtube.
Els canals de Facebook i Twitter ens serviràn per mantenir el “contacte” entre setmana (quan tenim previst un volum de vendes menors) com també interactuar d’una manera distesa amb els usuaris d’una manera fàcil, així com donar a conèixer possibles promocions, descomptes, novetats,.. d’una forma àgil i ràpida donant breus informacions que ampliarem a la web mitjançant enllaços dels canals que apuntin al nostre web.(per exemple a cada publicacio d’una nova recepta inserir el link en aquests canals). El Canal Youtube ens servirà per difondre d’una forma més atractica i complementar la informació en el catàleg de receptes i difondre també aquests vídeos pels canals de Facebook i Twitter.


Justificació de la creació del catàleg de receptes
Considerem ens serà de gran utilitat anar creant continguts de forma periòdica pel tema de posicionament
i també com a justificació d’anar manteniment vives les xarxes socials amb l’aportació de nous continguts propis de qualitat.


Justificació de la web adaptada a dispositius mòbils
La necessitat d’adaptar la web a dispositius mòbils bé donat pel nostre públic objectiu, que utilitzem àmpliament aquest tipus de terminals en el dia a dia, i per tant serà una bona estratègia de difusió i fidelització dels clients anar creant continguts que es puguin visualitzar correctament estiguin on estiguin.


Altres formats proposats
Com estratègia de feedback i promoció amb els usuaris es podria crear un joc interactiu que mitjançant una aplicació ens mostri una llista d’ingredients escollits al·letoriament per l’aplicació i que els usuaris (registrats lògicament) puguin enviar i publicar dinàmicament les seves propostes de receptes a partir d’aquells ingredients. (per exemple la millor recepta de la setmana podria tenir un premi com a “ganxo” per a participar i anar-nos seguint.

Requisits tècnics de l’aplicació web

Per l’aplicació web no necessitarem cap requisit tècnic especial o de gran complexitat. En principi amb un hosting compartit per allotjar arxius que ens ofereixi la possibilitat de poder ampliar el nostre espai en disc i el nostre ampla de banda fins a 5GB de espai en disc i uns 200GB de transferencia mensual. Per començar amb 1GB espai en disc i uns 30 GB mensual de transferència l’aplicació anirà molt sobrada. Pel que fa els requisits de programació tota la web pot estar feta amb PHP, MySQL pel que pot correr en un servidor Linux amb Apache que son més econòmics que els Windows. L’aplicació pot funcionar fàcilment amb qualsevol gestor de continguts Open Source (Drupal, Wordpress, Joomla) amb la majoria de funcionalitats i requisits ja inclosos en aquests CMS i amb moltes més funcionalitats disponibles per instal·lar si es creu convenient i amb la certesa que en una futura ampliació de funcionalitats, capacitat, etc..aquests gestors no suposaran cap problema insalvable per a fer-ho. L’elecció d’un o altre Gestor de continguts dependrà del nivell de coneixements en informàtica i noves tecnologies que tindrà l’administrador de continguts de la web: per a un nivell baix recomanen Wordpress i per mitjà/alt Drupal o Joomla que son més complexos però també tenen més funcionalitats ja de serie.
Per altra banda el client haurà de negociar amb alguna entitat financera el TPV que més li convingui a la fi de facilitar-nos les claus i passwords d’accés de TPV en entorn de proves i el de producció per a poder-lo integrar a la botiga online o en el cas que prefereixin Paypal el mateix.

Creació de continguts

Caldrà crear una “bossa” inicial de continguts (no quedaria bé mostrar la web amb pocs productes al catàleg de receptes) a part de crear els texts explicatius dels tipus de productes que oferim.
De la bossa inicial de continguts podem comptar amb:
  •  Els productes de venda online (Mufins, pastís de caramel amb nosu, pastís de fruites tropicals,..).
    Caldrà determinar si els productes estan inclosos en famílies, subfamílies i facilitar-nos els
    texts i fotos: ingredients, elaboració, preus, trasnsport. (sobre el transport caldrà delimitar l’àrea
    d’enviament, ja que segurament no té gaire sentit enviar productes molt lluny que es poden fer
    malbé en poques hores)
  •  El catàleg online de receptes caldria redactar els texts de receptes inicial i fer les fotos i els videotutorials
    de preparació (creiem que amb uns 10 seria suficient per començar i es tractaria d’anar
    actualitzant el catàleg a 1 per setmana). Caldrà també crear el vídeos.

 

Estructuració dels continguts (visió general aproximada)

Menú principal (pestanyes a la capçalera de pàgina presents a tota la web)

Inici (Home) -> Seria la pàgina principal de la web i mostraria les últimes novetats (catàleg, joc, interacció usuaris) juntament també amb les famílies de productes per poder compar online. Per exemple es podria fer que el home tingués 3 columnes i que a l’esquerra mostrés les famílies i productes per poder compar online (El carret de la compra com l’àrea d’accés haurien d’estar visibles a tota la web ja que el objectiu final és vendre).

Rebosteria artesanal -> Seria l’apartat textual i amb imatges on justificaríem i explicaríem el nostre producte artesanal. (bàsicament seria un apartat amb contingut fix que no modificaríem pràcticament mai).

Botiga online-> Mostraria les famílies i productes de venda online.

Receptes-> Mostraria el catàleg de receptes (text, fotos i vídeo) i al mateix temps mostraria el joc i l’àrea d’interacció amb els usuaris (publicació de les receptes dels usuaris i comentaris d’altres usuaris i moderador).

Tallers -> Mostraria la ubicació i dates dels tallers així com la reserva de plaça i el pagament (es faria servir la mateix pasarela de pagaments: TPV , Paypal i el mateix sistema d’autentificació d’usuaris, però en un sistema independent del carret de la compra que no té sentit aquí.)

Contacte-> Mostraris totes les informacions referents a contacte: Telèfons, emails, horaris i ubicacions de les botigues.

Disseny

Línia gràfica del projecte.

Donat la característica del producte així com també la línia gràfica del logotip ja existent, hauria de ser un aplicatiu amb una línia gràfica desenfadada, moderna, colorista i prioritàriament amb requadres i elements arrodonits.
La redacció dels texts que de ser desenfadada (que no vol dir col·loquial o barroera) per a tots els apartats menys en els aspectes legals i de condicions de termes d’us on ha de ser un to més seriós.
Per las colors de la web es pot jugar amb els propis colors del logotip en una combinació de colors monocromàtics o complementaris per a un major contrast.
Utilitzariem com a màxim dos tipus de fonts tipogràfiques (prioritariament sans-serif) que tinguin una diferenciació clara amb la font utilitzada amb el logotip (perquè aquest ressalti més).
En els enllaços es podrien crear icones que complementin la informació textual de l’enllaç seguint l’estil gràfic del logotip.

Anàlisis mercat

Breu estudi de la competència

Fent una recerca per internet no s’ha trobar gran oferta de productes semblants als nostres. Algunes de les trobades amb certes similituds.

http://www.banitsa.es/ : Ofereix també pastissos artesanals, però no és botiga online. La web és poc clara i a més li falten continguts. Les imatges son poc aclaridores i atractives. (no ho podem agargar com a referent)

http://www.pastissosangel.com/ : Tampoc és botiga online, encara que si mostra preus/kg Com a nota destacada de la web son les galeries fotogràfiques dels productes molt atractius. No interactua amb els usuaris ni està integrat a les xarxes socials. (referent clar de les imatges a mostrar)

http://www.cristinanogueracakes.com/ : Tampoc és botiga online. Ofereix més serveis per càtering i encarrecs per comunions, casaments,.. Les fotografia es no son del tot professionals també. Té un blog una mica confús en els continguts, però amb la mateixa idea de mostrar un catàleg de receptes com nosaltres.

http://www.maspastissers.com : No és botiga online tampoc. Com a notes positives de la web podem destacar el catàleg de productes amb la mateixa idea que tenim de mostrar fitxa de producte per la botiga i per les receptes: Format: Títol, foto i text explicatiu (cal dir que no està gaire aconseguit i que la navegació pel catàleg és bastant caòtica). Té un cert nivell d’integració amb les xarxes socials però és molt precari.

Conclusions competència:
No sabem de l’existència d’un negoci igual amb comerç online. La competència interactua poc amb els usuaris mitjançant la web o les xarxes socials (això ens dona un avantatge competitiu). Majoritàriament mostren unes imatges poc atractives (està clar que pel tipus de producte que venen les imatges han de ser de la màxima qualitat possible. Ens quedariem tan sols amb http://www.banitsa. es/ com a referent del tipus d’imatges a mostrar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada